Bűnmegelőzés
Napjainkban egyre több idős- és fiatalkorú válik károsulttá, áldozattá betörők, besurranók és trükkös tolvajok, illetve rablók támadása által. Bűnmegelőzés érdekében kérem, figyelmesen olvassák végig, majd osszák meg az alábbiakat, hogy minél több emberhez eljuthasson! A bűnelkövetőket a korcsoport sajátos élethelyzete, romló egészségi állapota, egyedülléte motiválja, melyek együttese a védekező képességüket gyengíti. Közös érdekünk, hogy megvédjük őket, azonban eléréséhez a helyi közösségek, valamint a FEGY, a rendőrség szerveinek összefogása szükséges. Az érintett korosztály tagjainak felkészítése nagyon fontos tényező. Első lépés a tájékoztatás a várható támadásról és a védekezés lehetőségeiről.
A „segítségre szoruló” idegenek mondatai így szólnak:
- „Kérek egy pohár vizet, rosszul érzem magam”,
- „A gyermekemet szeretném tisztába tenni, a mosdót szeretném használni”,
- „A telefont szeretném használni, baleset érte a közelben hozzátartozómat és a műtéthez forintra van szükségem, de csak euróm van”.
A házaló árusok, felvásárlók, adománygyűjtők, ügynökök: „vegyen tőlem árut, tűzifát árusítok, régiséget vásárolok, megveszek bármit, csak adjon vissza 20 ezresből, illetve beteg gyerekeknek, egyháznak pénzadományt gyűjtök, rendelést veszek fel bármilyen javításra”.
A magukat hivatalos személynek kiadók: „közüzemtől jövök villany-, gáz-, vízóra leolvasó vagyok, túlfizetés történt adjon vissza 20 ezresből, önkormányzattól hoztam segélyt, postás, rendőr vagyok, hamis bankjegy van a nyugdíja összegében”
Bűnmegelőzési javaslatok:
Óvakodjon az idegenektől, ne engedje be őket a lakásába! Nézzen ki az ablakon, vagy kémlelő nyíláson, hogy fel tudja mérni a bejelentkezőt, győződjön meg arról ajtónyitás előtt, be van-e akasztva a biztonsági lánc, mely védelmet ad. Ha beengedi a látogatót, lehetőleg legyen Önnel egy szomszéd, egy rokon. Ha ezt megfogadja, sokkal kevesebb lesz a látogatója, de értéke is megmarad. Bárkinek is adja ki magát (hivatalos személyeknek), minden esetben kérjen igazolványt és személyének azonosítása végett hívja fel az intézményt, melyre hivatkozik. A cégek valódi munkatársai fényképes azonosító kártyával rendelkeznek, melyet intézkedésük során felmutatnak, ellenben a csaló szélhámos nem rendelkezik ilyen okmánnyal. Lehetőleg a zárva tartott kerítésen, bejárati ajtón keresztül kérdezze ki a becsengetőket jövetelük céljáról és csak állításuk valódiságának ellenőrzése után nyisson ajtót. Aki rosszullétre hivatkozik, hívjon mentőt, vagy irányítsa a közeli orvoshoz, egészségügyi intézményhez. A pénzváltás trükkjével próbálkozót a legközelebbi üzletbe küldje. A valós adománygyűjtők postai csekken kérik a befizetést és nem készpénzt kérnek. Pénzt ne vegyen elő idegen jelenlétében, mert ezzel kifigyelhetik, hol tartja megtakarítását, nyugdíját.
Amennyiben gyanús körülményt észlel, azonnal értesítse a rendőrséget az ismert 107-es vagy 112- es telefonszámon, illetve hívja segítségül a FEGYet, a 06-29/340-333 24-órás ügyeleti központban.
Amennyiben mégis megkárosították, tegyen feljelentést megadva a fontos információkat a nyomozóhatóságnak (az elkövető személyleírása, „munkamódszere”, járműve típusa és rendszáma, távozása iránya, az elvitt dolog jellemzői)
FEGY: 06-29/340-333
Gyáli Rendőrőrs: 06-29/560 485
Gyáli Polgármesteri Hivatal: 06-29/540-930
Gyáli orvosi ügyelet: 06-29/343-685
Forrás: Gyáli Mi Újság